MIT - Massachusetts Institute of Technology

Flying formation , PITTS S2B & BUCKER, Summer 2011.

Curtis H. Pitts began the design of the Pitts Special in 1942 in Jacksonville, Florida. The first Pitts Special aircraft, powered by a 90 hp Franklin engine, flew in 1944. For the following 25 years, the Pitts Special was constructed as a homebuilt only. During this period, the design was continually refined to improve aerobatic performance. By 1962, the standard engine had been increased to 180 hp, and in 1966 a symmetrical airfoil was added to make inverted flight characteristics similar to normal upright flight characteristics.

In 1970, a manufacturing operation known as Pitts Aerobatics was started in Afton, Wyoming. The first Pitts Special S-2A was produced in Afton in 1971. During the 1970’s, most Pitts Special versions were Type-Certified under the requirements of FAR Part 23 in the Acrobatic Category. Since then, the Pitts Special S-2B has received Type-Certification and has become the most popular version of the Pitts Special line in current production.

Aviat Inc. acquired the Type Certificates and rights to the Pitts Special aircraft in March 1991 in Afton, Wyoming. Subsequently those rights were purchased by Aviat Aircraft Inc. in December of 1995. Marketing, Engineering, Fabrication, Assembly, and Flight Testing operations for the Pitts Special line are all conducted at the Afton, Wyoming location. Aircraft rigging is meticulously adjusted during flight testing to ensure that every aircraft is aerodynamically optimized for maximum performance in aerobatic competition. The current array of Pitts Special models represents the latest design refinement of this legendary family of aerobatic aircraft
Le Bücker Bü 131 Jungmann était un biplan réalisé par Bücker Flugzeugbau.

Il avait été conçu par l’ingénieur suédois Anders J. Anderson. Le premier vol du prototype avait eu lieu le 27 avril 1934. La version de série fut utilisée dans les écoles de pilotage mais aussi par la Luftwaffe alors en plein essor qui le mit en œuvre en raison de ses excellentes qualités de vol, notamment en voltige aérienne.

Environ 5 000 exemplaires furent fabriqués au total dont 3 000 en Allemagne (licences comprises).

En Espagne, la production continua chez CASA jusque vers le début des années 1960 sous la dénomination CASA 1131. Le Jungmann fut utilisé pour la formation ab initio des pilotes de l’armée de l’air espagnole jusqu’en 1968
Le Pitts spécial est un biplan léger d’acrobaties aériennes conçu par Curtis Pitts (en), qui a accumulé plus de victoires en compétition que n’importe quel autre avion depuis son premier vol en 1944. Le Pitts Special domina la compétition dans les années 1960 et les années 1970 et, même au début du XXIe siècle, il reste un avion efficace en compétition dans les catégories inférieures.
Peu d’avions auront marqué leur temps comme le Pitts special, et, de nos jours, l’avion en cours de production est assez proche du modèle d’origine qui a fait son premier vol en 1944. De nombreux avions construits par Pitts avaient un dessin de putois sur la carlingue et étaient affectueusement surnommé stinker (« puant » !). Ainsi le prototype du S-2B biplace était surnommé big stinker, celui du S1-11B super stinker et celui du Model 12 macho stinker.

Curtis Pitts est décédé à l’âge de 89 ans, et à sa mort, il était encore en train de travailler sur le prototype du Pitts Special Model 14, un biplace surpuissant équipé d’un moteur russe de 400 ch radial que l’on trouve sur les Soukhoï 31 (en).

Aujourd’hui[Quand ?], la société américaine Aviat détient les certificats et droits des Pitts Special mais aussi ceux du Christen Eagle (en), avion assez proche du Pitts Special test .

Follow us